top of page
מאמרים נוספים
 עקבו אחרי בפייסבוק
  • Facebook Basic Square

בלוטת התריס בגישה ההוליסטית

לאחרונה נחשפתי להרבה מקרים של חוסר איזון בתפקודה של בלוטת התריס. ברצוני לשפוך קצת אור על הנושא מבחינת הרפואה הקונבנציונלית ומה המשמעויות בגישה ההוליסטית.

בלוטת התריס, (הנקראת גם בלוטת המגן ותירואיד) היא בלוטה בצורת פרפר הנמצאת מתחת לעור בפיקת הגרון. בכל תא בגופנו יש מספר רב של תהליכים כימיים הנקראים חילוף חומרים (מטבוליזם).בלוטת התריס מפרישה הורמונים הקובעים את קצב חילוף החומרים בגוף.

בעצם תפקידה הוא להגדיר את קצב הפעילות בגוף כולו. בלוטת התריס מקבלת פקודות מבלוטת ההיפופיזה (יותרת המוח) על יד הורמון ה T.S.H.

אני מניח שרבים מכם שמעו גם על בעיה די שכיחה הקשורה לבלוטת התריס; חוסר או עודף תפקוד של הבלוטה, אבל מה זה בכלל אומר?!

כשבלוטת התריס נמצאת בתת תפקוד, אנו עלולים לסבול מהשמנה (למרות תיאבון ירוד), עייפות, חולשה, לחץ דם נמוך, דופק איטי, רגישות לקור, אנמיה, נשירת שיער וציפורנים שבירות, עור קר ויבש, ירידה בחשק מיני, עצירות ועוד.

במצב של יתר פעילות של בלוטת התריס, אנו עלולים להתמודד עם לחץ-דם גבוה, קצב לב מואץ, רעידות, הזעה מוגברת, עור לח, קשיי שינה ועצבנות, תיאבון מוגבר עם ירידה במשקל , שלשולים, חולשה ועיניים רגישות לעור שנראות לעתים נפוחות.

ובגישה הוליסטית?

המציאות הפנימית אל מול החיצונית: בלוטת התריס מייצגת איזון וקצב בחוויה שלנו את הסביבה, לפעמים הקצב בו המציאות שלנו מתגלגלת אינו תואם את המציאות הפנימית, הדמיון והשאיפות שלנו ואז נוצר פער, חוסר איזון. אנו נהיה חסרי סבלנות כלפי המציאות (מאפיין בעיקר יתר פעילות של הבלוטה).

ביטוי: במידה ויש לנו קושי לבטא במילים את המציאות הפנימית שלנו, פחדים, חששות, כאב, יצירתיות וכיו"ב, עלול להיווצר פער בין החוץ לפנים ותסכול עקב חוסר היכולת לשתף ול"הוציא" החוצה.

כמו כן, חוסר איזון בחיי היום יום, מתח, חרדה או שמא טראומה שקרתה, גם כן יכולים לגרום לתפקוד לא תקין של הבלוטה.

אוקיי, אז מה עושים?

קודם כל, כמובן האבחון שנעשה ע"י בדיקות דם.

תוכלו לקרוא על כך בהרחבה כאן.

ישנן שתי גישות לטיפול בבעיה; תרופתית וטבעית, אביא לפניכן את שתיהן היות ובעיני אין תשובה חד משמעית ותמיד כדאי לדעת את שתי האופציות ע"מ לבצע את הבחירה המשכילה והמתאימה עבורנו או לשלב ביניהן.

גישה תרופתית

תת פעילות-במידה ואכן נמצאו חריגות הטיפול ברפואה המערבית הוא מתן הורמוני הבלוטה – אלטרוקסין. מתן אלטרוקסין פותר כביכול את חוסר האיזון אך מה שהוא יוצר הוא ניוון של הבלוטה. האלטרוקסין "עוקף" את הבלוטה והבלוטה מפסיקה לעבוד ולאורך זמן תתנוון.

החסרונות בטיפול התרופתי הם: תלות בחומרים כימיים לזמן ארוך (לרב כל החיים), ניוון של הבלוטה, מינונים הולכים וגדלים של התרופה ערב הסתגלות הגוף, תופעות לוואי של התרופה כמו דופק מואץ, כאבים בחזה, כאבי ראש וכיו"ב,

החיסרון הגדול בעיני הוא שהטיפול הוא מאד נקודתי-בסימפטום ולא הוליסטי, המתייחס לגורם הנפשי שיצר את חוסר האיזון מלכתחילה.

פעילות יתר-של בלוטת התריס דורשת טיפול בהתאם לחומרת המצב. בעוד במצבים קלים ניתן רק לעקוב אחר ההתפתחות, במרבית המקרים יש צורך בטיפול. ההחלטה על טיפול תלויה בגורם, חומרת המחלה, גיל החולה, גודל בלוטת התריס (זפק), מחלות נלוות וכדומה. מטרת הטיפול היא לתקן את עודף ההורמונים תוך הימנעות מתת פעילות של בלוטת התריס ככל האפשר. תוכלו לקרוא בהרחבה על הנושא כאן.

ומה עם גישה טבעית יותר?

כדאי לעצור לרגע לפני שמפקירים את הגוף לחסדי האלטרוקסין או תרופה אחרת שתפקידה לאזן באופן מלאכותי את ערכי ההורמונים שעליהם אחראית בלוטת התריס.

זכרו שהפתרונות כן אינם פתרונות קסם המתרחשים בין יום אלא עבודה מתמשכת שדורשת התמדה אך מביאה לשינוי גדול וחיובי ולא רק בתפקוד בלוטת התריס.

  • בדקו: מה בחיינו עלול לגרום לחוסר איזון; האם קרה אירוע טראומתי? האם אנחנו נמצאים במצב קבוע של סטרס? אולי מישהו בחיינו מוציא אותנו מאיזון? אולי אכן יש לנו פערים בין הציפיות שלנו למציאות?

  • להתחיל לאכול נכון יותר ומאוזן יותר (בהתאם לבעיה), תזונה יכולה לחולל פלאים בגוף ונפש ולרפא בעיות רבות,אכלו תבלינים ומזונות עתירים בוויטמינם בהתאם לבעיה ממנה אתם סובלים.

  • צמחי מרפא וויטמינים שיכולים לתת "בוסט" למערכות.

  • פעילות גופנית-משנה תודעה, מצב רוח וכמובן תורמת רבות לגוף.

  • שנת לילה ארוכה ואיכותית.

  • חשיבה חיובית וגישה חיובית לחיים.

  • אורח חיים רגוע; אמנם זה מאתגר, אך מצאו את הדבר שגורם לכם להירגע ולנוח ותרגלו אותו, כמובן שטיפול בעיסוי זה חלק מהעניין ואני כאן לעזור.

שיהיה שבוע מעולה לכולנו.

אוהד

052-234-4743

bottom of page